روان شناسی و زمینه های وابسته + دلنوشته ها + نمرات دانشجویان +

باسمه تعالی /   اهم موضوعات مناسب جهت شرکت در اقدام پژوهی معلمان در سال تحصیلی 91-90

***********************

مقدمه

نظر به تجارب چندین ساله و نظر کارشناسان کمیته ی پژوهش آمل ، رمز موفقیت یک معلم پژوهنده ، علاوه بر طی نمودن گام های اقدام پژوهی ، انتخاب موضوع مناسب می باشد . بر این اساس در سه محور برنامه ای ، آموزشی و رفتاری ، موضوعات زیر پیشنهاد می گردد .

 

الف) حوزه ی  برنامه ای / طرح و برنامه های جاری

منظور از این بخش طرح و برنامه هایی است که از سوی وزارت آموزش و پرورش ، اداره کل آموزش و پرورش مازندران و اداره ی آموزش و پرورش آمل مطمح نظر است . این برنامه ها در چهار حوزه  به شرح جدول زیر پیشنهاد می گردد :

زمینه ها

برنامه ها / موضوعات مناسب برای اقدام پزوهی

عمومی /اداری / اجرایی / تربیت معلم / گروه های آموزشی

مهارت های زندگی / طرح تکریم ارباب رجوع /  مراسم آغازین با نشاط / ارزیابی عملکرد همکاران / جشنواره ی تدریس / طرح جبران / تحول اداری / رتقای بهره وری نیروی انسانی / ساماندهی جلسات ماهانه ی گروه های مختلف ، مدیران ، معلمان / طرح شورای آموزشی ادارات / طرح صندوق سوالات /  جلسات اقماری / جشنواره ی مدارس با نشاط / آموزش مدرسین نوآوری /بازدید کلنیکی گروه ها / تربیت مدرس المپیاد / مسابقات ربو کاپ /

دوره ی ابتدایی

اختلال یادگیری(خواندن ، نوشتن ، املاء ، حساب ) / پرواز اندیشه ها / آفرینش های هنری و خلاقیت / طرح یکی بود یکی نبود / طرح نستعلیق / طرح معنویت / طرح خانه ی نور و هدایت / طرح بازدیدهای علمی / طرح ترویج فناوری نانو / طرح تولید کتاب /

دوره ی راهنمایی

طرح محبت / مسابقه ی دست ساخته ها / طرح کرامت / طرح جشنواره ی شکوفایی / مدارس همیار / مدارس همتا / کلاس های فوق برنامه  /همگام با قرآن / طرح مدام /

دوره ی متوسطه ، نظری و مهارتی

گروه های هم درس / اعتلابخشی رشته ی ادبیات / طرح یک گام به جلو / آزمون پیشرفت تحصیلی اول متوسطه / آموزش یک مهارت در مراکز شبانه روزی / طرح نوروزی / کلاس نخبگان برای پایه ی اول / طرح آمادگی نهایی سوم / همایش آمادگی کنکور / کارگاه روان شناسی شادی / طرح فرایندی کردن هدایت تحصیلی / نظارت بر مراکز برون سازمانی / اجرای بخشی از کارآموزی /

 

ب) حوزه ی رفتاری / اصلاح رفتار

در این بخش مسایل و مشکلات رفتاری دانش آموزان مد نظر می باشد . با توجه به دامنه ی سنی دانش آموزان ، اهم مشکلاتی که شما اقدام به اصلاح خواهید نمود ، در جدول زیر ارائه می گردد :

ردیف

رفتار قابل تغییر

ردیف

رفتار قابل تغییر

1

بیش فعالی

11

ارتباط با والدین

2

کمبود توجه

12

افسردگی

3

پرخاشگری

13

مسایل جنسی

4

کمرویی و شرم / غرور /عزت نفس پایین / یا کاذب

14

ارتباط با جنس مخالف

5

سیگار و دخانیات

15

فرهنگ تکنولوژیکی / موبایل ، اینترنت

6

اختلالل حواب

16

تنهایی و انزوا

7

اختلال تغذیه

17

دزدی  / تقلب

8

رفتار تکانشی

18

انگشت مکیدن / ناخن جویدن / اشتغال دهانی

9

موتیسم/ لالی انتخابی

19

بی اختیاری دفع

10

اضطراب / ترس / هراس / استرس

20

تیک / وسواس

 

ج) حوزه ی آموزشی / روش تدریس فعال

روش های یاددهی یادگیری ، فنون تدریس ، راه کارهای پیش گیری از افت تحصیلی ، ارتقاء و پیشرفت تحصیلی در دروس ، علاقمند کردن دانش آموزان به تحصیل ، ایجاد انگیزه ی تحصیلی ، همراه کردن خانواده در تحصیل دانش آموز و مانند آن مد نظر این حوزه می باشد . علاوه برموارد فوق روش فعال تدریس گزینه ی مناسبی برای این مورد می باشد . اهم روش های فعال تدریس در زیر معرفی می شود :

ردیف

روش تدریس

مختصر روش

1

حل مساله


2

ایفای نقش


3

آزمایشگاه


4

بارش ذهنی


5

بحث گروهی بزرگ


6

بحث گروهی کوچک (کمیسیون)


7

پرسش و پاسخ


8

پروژه


9

تکنولوزی آموزشی


10

آموزش برنامه ای


11

سقراطی

(مامایی ذهن)


12

عقیده سنجی


13

مناظره


14

نقشه ی مفهومی


15

کنفرانس


16

بازی


17

اردو


18

سخنرانی


19

مرکب


با آرزوی موفقیت برای شما

تهیه کننده : ولي الله رمضانی عضو تخصصی کمیته ی پژوهش شهرستان آمل  - مدرس اقدام پژوهي(vr112.blogfa.com / vr112@yahoo.com

+ نوشته شده در  سه شنبه 29 آذر1390ساعت 5:54  توسط ولی الله رمضانی | 
 
صفحه نخست
پست الکترونیک
آرشیو
عناوین مطالب وبلاگ
درباره وبلاگ
این وبلاگ بر آن است اطلاعاتی در خصوص رشته ی مشاوره و روان شناسی در اختیار جامعه ی پژوهشگران ، دانشجویان ، روانشناسان و مشاوران قرار دهد .
نویسنده : ولی الله رمضانی ، دانش آموخته ی ارشد مشاوره از دانشگاه خوارزمی تهران (1375) و مدرس دانشگاه ها .
شماره همراه با تماس از ایران : 09111008142 شماره تماس از امارات(دبی) : 00989111008142 - ایمیل من : vr112@yahoo.com .

پیوندهای روزانه
Islamic World Science Citation Center
درس هایی از قرآن
وزارت آ. پ.
سرکنسولگری ایران در دبی
مرکز اطلاع رسانی اهل بیت
مجتمع آموزشی شارجه / امارات
مدارس خارج از کشور
حوزه ی علمیه ی قم
English teaching
American School counseling Association
سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ی ایران
انجمن مشاوره ی ایران
American counseling association
American psycology association
آموزش و پرورش مازندران
انجمن روانشناسی ایران
آرشیو پیوندهای روزانه
نوشته های پیشین
7/23/2014 - 8/22/2014
6/22/2014 - 7/22/2014
5/22/2014 - 6/21/2014
3/21/2014 - 4/20/2014
2/20/2014 - 3/20/2014
1/21/2014 - 2/19/2014
12/22/2013 - 1/20/2014
11/22/2013 - 12/21/2013
10/23/2013 - 11/21/2013
9/23/2013 - 10/22/2013
8/23/2013 - 9/22/2013
7/23/2013 - 8/22/2013
4/21/2013 - 5/21/2013
2/19/2013 - 3/20/2013
1/20/2013 - 2/18/2013
12/21/2012 - 1/19/2013
11/21/2012 - 12/20/2012
9/22/2012 - 10/21/2012
6/21/2012 - 7/21/2012
4/20/2012 - 5/20/2012
12/22/2011 - 1/20/2012
11/22/2011 - 12/21/2011
5/22/2011 - 6/21/2011
4/21/2011 - 5/21/2011
3/21/2011 - 4/20/2011
2/20/2011 - 3/20/2011
11/22/2010 - 12/21/2010
5/22/2009 - 6/21/2009
2/19/2009 - 3/20/2009
7/22/2008 - 8/21/2008
6/21/2008 - 7/21/2008
5/21/2008 - 6/20/2008
2/20/2008 - 3/19/2008
1/21/2008 - 2/19/2008
12/22/2007 - 1/20/2008
9/23/2007 - 10/22/2007
پیوندها
تجنک/ آمل - هیئت باب الحوایج
 

 RSS

POWERED BY
BLOGFA.COM