روان شناسی و زمینه های وابسته + دلنوشته ها + نمرات دانشجویان +

باسمه تعالی /   اهم موضوعات مناسب جهت شرکت در اقدام پژوهی معلمان در سال تحصیلی 91-90

***********************

مقدمه

نظر به تجارب چندین ساله و نظر کارشناسان کمیته ی پژوهش آمل ، رمز موفقیت یک معلم پژوهنده ، علاوه بر طی نمودن گام های اقدام پژوهی ، انتخاب موضوع مناسب می باشد . بر این اساس در سه محور برنامه ای ، آموزشی و رفتاری ، موضوعات زیر پیشنهاد می گردد .

 

الف) حوزه ی  برنامه ای / طرح و برنامه های جاری

منظور از این بخش طرح و برنامه هایی است که از سوی وزارت آموزش و پرورش ، اداره کل آموزش و پرورش مازندران و اداره ی آموزش و پرورش آمل مطمح نظر است . این برنامه ها در چهار حوزه  به شرح جدول زیر پیشنهاد می گردد :

زمینه ها

برنامه ها / موضوعات مناسب برای اقدام پزوهی

عمومی /اداری / اجرایی / تربیت معلم / گروه های آموزشی

مهارت های زندگی / طرح تکریم ارباب رجوع /  مراسم آغازین با نشاط / ارزیابی عملکرد همکاران / جشنواره ی تدریس / طرح جبران / تحول اداری / رتقای بهره وری نیروی انسانی / ساماندهی جلسات ماهانه ی گروه های مختلف ، مدیران ، معلمان / طرح شورای آموزشی ادارات / طرح صندوق سوالات /  جلسات اقماری / جشنواره ی مدارس با نشاط / آموزش مدرسین نوآوری /بازدید کلنیکی گروه ها / تربیت مدرس المپیاد / مسابقات ربو کاپ /

دوره ی ابتدایی

اختلال یادگیری(خواندن ، نوشتن ، املاء ، حساب ) / پرواز اندیشه ها / آفرینش های هنری و خلاقیت / طرح یکی بود یکی نبود / طرح نستعلیق / طرح معنویت / طرح خانه ی نور و هدایت / طرح بازدیدهای علمی / طرح ترویج فناوری نانو / طرح تولید کتاب /

دوره ی راهنمایی

طرح محبت / مسابقه ی دست ساخته ها / طرح کرامت / طرح جشنواره ی شکوفایی / مدارس همیار / مدارس همتا / کلاس های فوق برنامه  /همگام با قرآن / طرح مدام /

دوره ی متوسطه ، نظری و مهارتی

گروه های هم درس / اعتلابخشی رشته ی ادبیات / طرح یک گام به جلو / آزمون پیشرفت تحصیلی اول متوسطه / آموزش یک مهارت در مراکز شبانه روزی / طرح نوروزی / کلاس نخبگان برای پایه ی اول / طرح آمادگی نهایی سوم / همایش آمادگی کنکور / کارگاه روان شناسی شادی / طرح فرایندی کردن هدایت تحصیلی / نظارت بر مراکز برون سازمانی / اجرای بخشی از کارآموزی /

 

ب) حوزه ی رفتاری / اصلاح رفتار

در این بخش مسایل و مشکلات رفتاری دانش آموزان مد نظر می باشد . با توجه به دامنه ی سنی دانش آموزان ، اهم مشکلاتی که شما اقدام به اصلاح خواهید نمود ، در جدول زیر ارائه می گردد :

ردیف

رفتار قابل تغییر

ردیف

رفتار قابل تغییر

1

بیش فعالی

11

ارتباط با والدین

2

کمبود توجه

12

افسردگی

3

پرخاشگری

13

مسایل جنسی

4

کمرویی و شرم / غرور /عزت نفس پایین / یا کاذب

14

ارتباط با جنس مخالف

5

سیگار و دخانیات

15

فرهنگ تکنولوژیکی / موبایل ، اینترنت

6

اختلالل حواب

16

تنهایی و انزوا

7

اختلال تغذیه

17

دزدی  / تقلب

8

رفتار تکانشی

18

انگشت مکیدن / ناخن جویدن / اشتغال دهانی

9

موتیسم/ لالی انتخابی

19

بی اختیاری دفع

10

اضطراب / ترس / هراس / استرس

20

تیک / وسواس

 

ج) حوزه ی آموزشی / روش تدریس فعال

روش های یاددهی یادگیری ، فنون تدریس ، راه کارهای پیش گیری از افت تحصیلی ، ارتقاء و پیشرفت تحصیلی در دروس ، علاقمند کردن دانش آموزان به تحصیل ، ایجاد انگیزه ی تحصیلی ، همراه کردن خانواده در تحصیل دانش آموز و مانند آن مد نظر این حوزه می باشد . علاوه برموارد فوق روش فعال تدریس گزینه ی مناسبی برای این مورد می باشد . اهم روش های فعال تدریس در زیر معرفی می شود :

ردیف

روش تدریس

مختصر روش

1

حل مساله


2

ایفای نقش


3

آزمایشگاه


4

بارش ذهنی


5

بحث گروهی بزرگ


6

بحث گروهی کوچک (کمیسیون)


7

پرسش و پاسخ


8

پروژه


9

تکنولوزی آموزشی


10

آموزش برنامه ای


11

سقراطی

(مامایی ذهن)


12

عقیده سنجی


13

مناظره


14

نقشه ی مفهومی


15

کنفرانس


16

بازی


17

اردو


18

سخنرانی


19

مرکب


با آرزوی موفقیت برای شما

تهیه کننده : ولي الله رمضانی عضو تخصصی کمیته ی پژوهش شهرستان آمل  - مدرس اقدام پژوهي(vr112.blogfa.com / vr112@yahoo.com

+ نوشته شده در  سه شنبه 29 آذر1390ساعت 5:54  توسط ولی الله رمضانی | 
 
صفحه نخست
پست الکترونیک
آرشیو
عناوین مطالب وبلاگ
درباره وبلاگ
این وبلاگ بر آن است اطلاعاتی در خصوص رشته ی مشاوره و روان شناسی در اختیار جامعه ی پژوهشگران ، دانشجویان ، روانشناسان و مشاوران قرار دهد .
نویسنده : ولی الله رمضانی ، دانش آموخته ی ارشد مشاوره از دانشگاه خوارزمی تهران (1375) و مدرس دانشگاه ها .
شماره همراه با تماس از ایران : 09111008142 شماره تماس از امارات(دبی) : 00989111008142 - ایمیل من : vr112@yahoo.com .

پیوندهای روزانه
هیئت باب الحوایج تجنک
Islamic World Science Citation Center
درس هایی از قرآن
وزارت آ. پ.
سرکنسولگری ایران در دبی
مرکز اطلاع رسانی اهل بیت
مجتمع آموزشی شارجه / امارات
مدارس خارج از کشور
حوزه ی علمیه ی قم
English teaching
American School counseling Association
سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ی ایران
انجمن مشاوره ی ایران
American counseling association
American psycology association
آموزش و پرورش مازندران
انجمن روانشناسی ایران
آرشیو پیوندهای روزانه
نوشته های پیشین
10/23/2014 - 11/21/2014
9/23/2014 - 10/22/2014
7/23/2014 - 8/22/2014
6/22/2014 - 7/22/2014
5/22/2014 - 6/21/2014
3/21/2014 - 4/20/2014
2/20/2014 - 3/20/2014
1/21/2014 - 2/19/2014
12/22/2013 - 1/20/2014
11/22/2013 - 12/21/2013
10/23/2013 - 11/21/2013
9/23/2013 - 10/22/2013
8/23/2013 - 9/22/2013
7/23/2013 - 8/22/2013
4/21/2013 - 5/21/2013
2/19/2013 - 3/20/2013
1/20/2013 - 2/18/2013
12/21/2012 - 1/19/2013
11/21/2012 - 12/20/2012
9/22/2012 - 10/21/2012
6/21/2012 - 7/21/2012
4/20/2012 - 5/20/2012
12/22/2011 - 1/20/2012
11/22/2011 - 12/21/2011
5/22/2011 - 6/21/2011
4/21/2011 - 5/21/2011
3/21/2011 - 4/20/2011
2/20/2011 - 3/20/2011
11/22/2010 - 12/21/2010
5/22/2009 - 6/21/2009
2/19/2009 - 3/20/2009
7/22/2008 - 8/21/2008
6/21/2008 - 7/21/2008
5/21/2008 - 6/20/2008
2/20/2008 - 3/19/2008
1/21/2008 - 2/19/2008
آرشيو
پیوندها
مرضیه آرذا
زهره اشرف پور
مهدیه امیرنیا
زهرا ایام
فاطمه براری
ساناز پیری
مرضیه حسینی
فاطمه زهرا حسینی
پری سیما حسین زاده
سپیده حسین نژاد
مریم دیوسالار
پریسا سالار
منا سام دلیری
هانیه سلملیان
فاطمه شاه منصوری
مهدیه شورمیج
هاجر صباغ
مائده علی نژاد
فاطمه فرحی
فائزه قدیریان
نرگس قربان پور
ساره کارگر
فاطمه کالاشی
صالحه کاوه ای
مبینا کرد فیروز جایی
فرشته کردی
زینب گلیج
خدیجه محمدپور
ساحل محمدی
فرشته مفیدزادگان
محدثه موسوی
اندیا میرزاآقاییان
فریبا میرفخرایی
فاطمه نعنمت زاده
زهرا نصیری
عطیه یوسف نیا
 

 RSS

POWERED BY
BLOGFA.COM